Tillgänglighetsredogörelse
AcadeMedia står bakom den här webbplatsen. Här beskriver vi hur Plushögskolan AB uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att vi just nu inte lyckas uppfylla samtliga krav, men vi försöker lösa problemen och se till att du får den digitala service du har rätt till.
Om du behöver innehåll från Plushögskolan AB, som inte är tillgängligt för dig och som är undantaget från lagens tillämpningsområden, kan du kontakta oss via e-post: tillganglighet@academedia.se.
Synpunkter på bristande tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du kontakta oss via e-post: tillganglighet@academedia.se eller via formulär, så att vi får veta att problemet finns. Du kan exempelvis informera oss om:
- Om en eller flera av våra sidor inte är kompatibla med hjälpmedel, såsom skärmläsare.
- Om vår information är svår att förstå eller inte presenteras på ett tillgängligt sätt.
Din återkoppling är värdefull för oss när vi strävar efter att förbättra tillgängligheten för alla användare.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du anmäla det till DIGG.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Vårt mål är att uppnå minst grundläggande tillgänglighet enligt kriterierna i WCAG 2.1 på nivå AA. Webbplatsen uppfyller dock ännu inte alla tillgänglighetskriterier i WCAG 2.1. och är därför delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.
Information och relationer
- HTML används för att formatera innehållet på några ställen. (WCAG 1.3.1 A)
- Rubriker är inte korrekt strukturerade överallt. (WCAG 1.3.1 A och WCAG 2.4.10 AAA)
- ARIA-attribut och roller är inte helt korrekt använda överallt på webbplatsen. (WCAG 1.3.1 A)
Beskrivande länkar
Det förekommer länkar som består av en bild utan ett beskrivande alt-attribut, som förklarar länkens syfte. (WCAG 2.4.4 A)
Kontrastfel
Det förekommer fel i färgkontrasten på vissa ställen på webbplatsen. Framförallt där text ligger ovanpå bild. (WCAG 1.4.3 AA och WCAG 1.4.6 AAA)
Utseende
Det finns enstaka valideringsfel i webbplatsens CSS-kod. Felen är inte så allvarliga att de påverkar användandet eller utseendet av webbplatsen i någon större mån. (WCAG 4.1.1 A)
iFrame
Det saknas tillgängliga beskrivningar av iFrames innehållande formulär och video på vissa ställen på webbplatsen. (WCAG 4.1.2 A)
Formulär
Det finns formulär-element, exempelvis textfält, radioknappar och kryssrutor, som saknar beskrivande etiketter och fältgrupper. Detta förhindrar att de är tillgängliga och/eller beskrivande för skärmläsare eller andra hjälpmedel. (WCAG 1.3.1 och WCAG 4.1.2 A)
Synligt fokus på länkar och knappar
Det saknas ett tydligt synligt fokus på vissa länkar och knappar. (WCAG 2.4.7 AA)
Fokusordning
Det saknas en meningsfull fokusordning överallt på webbplatsen. (WCAG 2.4.3 A)
Sidan laddas om vid sökning
Användning av sökfunktionen kan leda till förvirring och svårigheter med fokushantering för användare som navigerar med tangentbord, skärmläsare eller andra hjälpmedel. Omladdningen försvårar även hur förändringen av sidinnehållet förmedlas till användare med talsyntes.
Undantag för oskäligt betungande anpassning
AcadeMedia åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning av delar av AcadeMedias webbplatser enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på följande grunder:
AcadeMedia har inte resurser eller organisation för att utföra följande:
- Anpassa kartor för navigering med ett finger. Detta skulle innebära att vi behöver göra större teknisk anpassning av infogade kartor än vad vi har möjlighet till.
- Innehåll som hämtas via integrationer med tredje part.
Rapportera in dina synpunkter
Hur vi har testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning (intern testning).
Redogörelsen uppdaterades den 2 juli 2024.