Upptäck vårt utbildningsutbud
Våra yrkeshögskolor har något för alla! Välj mellan allt ifrån teknik, IT och samhällsbyggnad till ekonomi, sälj och projektledning eller vård och omsorg. Program och kurser som förverkligar dina yrkesdrömmar.

Här finns Affärshögskolans, Vårdyrkeshögskolans och Teknikhögskolans personuppgiftspolicy, cookiepolicy och policy för sociala medier.
Vi värnar om din personliga integritet och säkerställer ett högt dataskydd i enlighet med gällande lagstiftningar och användarvillkor.
Senast uppdaterad: 2025-02-19
Affärshögskolan, Vårdyrkeshögskolan och Teknikhögskolan är en del av Plushögskolan AB, som i sin tur ägs av AcadeMedia (Academedia Group, org.nr. 556806-1369). Den här personuppgiftspolicyn redogör för hur varumärkena inom Plushögskolan AB hanterar dina personuppgifter när du exempelvis besöker våra webbplatser, läser en utbildning hos oss eller gör en intresseanmälan och ber oss skicka riktad information och marknadsföring till dig.
Personuppgiftsansvarig är Plushögskolan AB (org.nr. 556495-5853) med sitt säte på Lilla Bommen 4B, 411 04 Göteborg. Vår personuppgiftsansvarig kontaktas på maria.sandin@plushogskolan.se. Du har rätt att när som helst kontakta oss för att få ut information om vilka uppgifter vi behandlar om dig (registerutdrag) samt för att begära rättelse. Här kan du läsa mer om dina rättigheter.
Enligt dataskyddsförordningen har du som registrerad, t.ex. elev, följande rättigheter gällande de behandlingar vi gör av dina personuppgifter:
För att utöva dina rättigheter kontakta din enhet eller dataskydd@academedia.se.
Du har också rätt att lämna klagomål till IMY (www.imy.se) som är tillsynsmyndighet om du anser att vi inte följer dataskyddsförordningen. Vill du läsa mer om dina rättigheter finns även information hos IMY: De registrerades rättigheter | IMY.
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Observera att återkallande av ditt samtycke inte påverkar publiceringar innan samtycket återkallades.
Återkalla samtycke för intresseanmälan: Klicka på avregistreringslänken som finns i alla e-postutskick.
Begära radering av konto i YH-antagning: Kontakta Learnpoint AB.
Återkalla samtycke för publicering i sociala medier: Kontakta marknad@plushogskolan.se.
Kontakt: Maria Sandin, verksamhetschef.
I bedrivandet av vår utbildningsverksamhet anlitas tekniskt stöd i form av personuppgiftsbiträden som behandlar personuppgifter för den personuppgiftsansvariges räkning, utifrån det ändamål som fastställts av den personuppgiftsansvarige. T.ex. AcadeMedia Support AB, Learnpoint AB, Microsoft Ireland Operations Limited, Omniway AB, Google LLC, Scrive och Upsales som tillhandahåller digitala lärplattformar, läromedel och administrativa verktyg. Detta innebär att dina personuppgifter behandlas av leverantörerna till dessa tjänster. Som standard ska dina personuppgifter behandlas inom EU/EES men exponering mot eller överföring till ett så kallad tredjeland kan även ske. Om det sker vidtas skyddsåtgärder som standardavtalsklausuler eller adekvansbeslut, t.ex. för tjänster som exponerar mot eller överför till USA ska det finnas adekvansbeslut i enlighet med art. 45 GDPR. Under respektive behandling nedan kan du läsa om överföring är aktuell och baserat på vilken grund.
Du kan alltid kontakta din skola för specifikt information om vilka länder våra tjänster exponerar eller överför personuppgifter till. Har du övriga frågor om tredjelandsöverföring kontakta dataskydd@academedia.se.
Inom vår verksamhet att erbjuda utbildning och undervisning förekommer inget automatiserat beslutsfattande eller profilering.
När du skickar in en intresseanmälan till en utbildning hos Plushögskolan AB’s varumärken (Vårdhögskolan, Teknikhögskolan och Affärshögskolan) behandlar vi dina personuppgifter. Samtycket innebär att vi använder dina personuppgifter för följande ändamål:
När du skickar in en intresseanmälan samtycker du även till att vi använder informationen du angett i formuläret tillsammans med informationen du anger via YH-antagning om du påbörjar eller skickar in en ansökan. Informationen från din intresseanmälan samkör vi mot din ansökan (e-post, status och vald utbildning) i syfte att profilera och anpassa våra utskick så att de blir mer relevanta för dig utifrån var i ansökningsprocessen du befinner dig.
Profileringen innebär att vi automatiskt analyserar och kategoriserar informationen för att förstå dina intressen och skicka riktad kommunikation baserat på dina val och framsteg i ansökningsprocessen. Detta sker utan mänsklig inblandning och syftet är att ge dig så relevant information som möjligt. Dock innebär denna behandling inte automatiserat beslutsfattande som har rättsliga följder eller i övrigt påverkar dig i betydande grad.
De personuppgifterna vi behandlar är:
Våra e-postutskick innehåller så kallade spårningspixlar, vilket är ett vanligt sätt för att se om utskicken blir öppnade av mottagarna. Vi kan även se om mottagarna klickar på länkar samt vilka länkar de klickar på. Vi använder denna information för statistisk analys för att se hur vi kan förbättra utskicken så att de blir mer intressanta för mottagarna. Spårningspixlarna används endast för generell statistik och kopplas inte till en identifierbar individ och kan därmed ej klassificera det som profilering. Genom att skicka in en intresseanmälan samtycker du till att vi använder spårningspixlar i e-postutskicken.
Mottagare av personuppgifter:
Marknadsavdelning inom det varumärke du visat intresse för samt marknadsavdelningen inom Academedia.
För att kunna erbjuda relevant och anpassad marknadsföring kan vi, med ditt samtycke, komma att dela din e-postadress med Metas och Googles plattformar. Syftet med detta är att skapa anpassade målgrupper och rikta marknadsföringen till personer med liknande intressen. Dataöverföring kan innebära lagring utanför EU/EES, i enlighet med gällande dataskyddslagar och genom godkända säkerhetsmekanismer såsom standardavtalsklausuler (SCCs). Denna process, som involverar automatiserad behandling av personuppgifter för att identifiera och förutsäga preferenser, är en form av profilering, vilken kräver en rättslig grund. I detta fall är den grunden samtycke då informationen endast används i marknadsföringssyfte och delas inte vidare till andra tredje parter, och du kan när som helst återkalla ditt samtycke. Genom att godkänna vår personuppgiftspolicy samtycker du till att din e-post används för detta syfte.
Rättslig grund:
Samtycke, du kan återkalla samtycket genom att klicka på avprenumerera i nyhetsutskick. Du kan även kontakta skolan för detta på fliken Kontakt i menyn.
Bevarande tid:
Enligt samtycket, eller tills du återkallar samtycke genom att klicka på avregistreringslänk som finns i de e-postutskick du mottar. Vid intresseanmälan via Facebook, Instagram eller Google samlas informationen in från respektive varumärkes konto för att sedan behandlas i vårt intresseanmälningssystem. Uppgifter insamlade på Metas plattformar sparas av Meta i 90 dagar. Uppgifter insamlade på Googles plattformar sparas av Google i 30 dagar.
För att kunna ansöka till en utbildning behöver du registrera ett konto på YH-antagning. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan och fatta ett beslut om antagning samt kommunicera med dig om utbildningen du ansökt till eller påbörjat en ansökan till. Om du blir antagen till utbildningen kommer vi även använda dina uppgifter för att skicka studierelaterad information till dig.
Uppgifter vi behandlar om dig i samband med en ansökan är:
Om du har skyddad identitet och vill göra en ansökan behöver du kontakta Anna-Karin Forssén, chef för Antagningsenheten på AcadeMedia (anna-karin.forssen@academedia.se). Kontakta henne med den e-postadress du vill använda i din ansökan.
Mottagare av personuppgifter:
Personuppgifter du anger via YH-antagning behandlas av Learnpoint AB, som är tillhandahållare av systemet, och delas med aktuell utbildningsanordnare. Du kan begära radering av kontot genom att kontakta Learnpoint AB, men utan ett konto kan du inte hantera och fullfölja din ansökan.
Rättslig grund:
Allmänt intresse, erbjuda utbildning i enlighet med förordningen (2009:130) om yrkeshögskola samt i enlighet med föreskrifter utfärdade av Myndigheten för yrkeshögskolan.
Bevarande tid:
Personuppgifter som du lämnat i samband med en ansökan lagras i tre år efter att ansökningsperioden är över för utbildningen, oavsett om du blir antagen eller inte. Detta gör vi eftersom vi måste bevara dokumentation kring antagningsprocessen och kunna visa upp hur ärenden handläggs, till exempel i samband med att Myndigheten för yrkeshögskolan utövar tillsyn eller om du vill överklaga antagnings beslutet.
Plushögskolan AB med tillhörande varumärken använder olika digitala system, plattformar och tjänster för att genomföra våra utbildningar och studieadministration under och efter studietiden, detta sker genom att du får ett studerandekonto (AD-konto). Dessa används sedan för att styra behörigheter samt som underlag för synkronisering till andra lärplattformar.
De personuppgifter vi behandlar om dig under en utbildning i dessa tjänster och verktyg är:
Om du lånar en dator av skolan under studietiden kommer vi även att behandla datornamn och IP-adress, då vi för ett register över utlånade datorer (VAM) samt använder antivirusprogram (Windows Defender) för att skydda klienterna mot skadlig kod och intrång.
Uppgifterna tillhandahålls av dig i samband med din ansökan, under din studietid eller samlas in och registreras av oss under utbildningens gång.
Mottagare av personuppgifter: Dina personuppgifter kan behandlas av undervisande personal, konsulter och leverantörer som hjälper oss att administrera och genomföra utbildningen. Vi samarbetar även med flera personuppgiftsbiträden, som hanterar information för vår räkning:
Vilka ytterligare tjänster som används kan variera beroende på utbildning. Kontakta din utbildningsanordnare om du vill veta mer om specifika tjänster.
Digitala signeringstjänster: Vissa av våra verksamheter använder även Scrive för digital signering av avtal. När detta sker delas dina personuppgifter med Scrive för att möjliggöra signeringsprocessen.
Ekonomisk uppföljning: För att skolan ska kunna följa upp sin ekonomi kan dina personuppgifter också hanteras av skolledningen, businesscontrollers och revisorer.
Rättslig grund: De personuppgifter vi behandlar om dig för att tillhandahålla din utbildning, administrera dina studier och betyg samt för att kunna utfärda utbildningsbevis/examensbevis i slutet av din utbildning, görs med den rättsliga grunden allmänt intresse enligt artikel 6.1 e i GDPR. Detta innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse, nämligen att genomföra utbildning i enlighet med utbildningsplan samt att utfärda examensbevis enligt 2 kap. 7–15 §§ förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
Behandling av personuppgifter för ekonomiska syften, såsom bokföring och redovisning, grundar sig på den rättsliga grunden rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR. Detta innebär att vi är skyldiga enligt lag att behandla dessa uppgifter. Den specifika lagstiftning som reglerar detta är 7 kap. 1 § Bokföringslagen (1999:1078), som ställer krav på hur ekonomisk information ska hanteras och bevaras.
Behörighetshantering, inklusive krav på åtkomststyrning och uppgiftsminimering, grundar sig också på den rättsliga grunden rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR. Detta följer av krav på säkerhet och dataskydd i enlighet med artikel 32 i GDPR, som föreskriver att lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder ska vidtas för att säkerställa en säker behandling av personuppgifter.
Bevarande tid: Uppgifterna gallras när behov inte längre föreligger (max 5 år). Vi bevarar din studiedokumentation under studietiden för att kunna utfärda examens- eller utbildningsbevis. I enlighet med kraven från Myndigheten för yrkeshögskolan bevaras dina handlingar så länge utbildningen ingår i yrkeshögskolan till och med två år efter beslutet om att ingå i yrkeshögskola inte längre gäller. Det betyder att dokumentationen sparas så länge som den av dig lästa utbildningen är en YH-utbildning hos oss. Därefter raderas din studiedokumentation. Övriga personuppgifter vi har om dig bevaras i enlighet med rådande lagstiftning eller gallras när den bedöms inaktuell och i enlighet med AcadeMedias arkiveringsrutiner – Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb).
Om du vill behålla material som finns i lärplattformen efter avslutad utbildning rekommenderar vi att du för över det till ett privat konto eller egen lagringsplats innan utbildningens slut. Ditt användarkonto inaktiveras efter avslutad utbildning och du har då inte längre möjlighet att logga in i lärplattformen. Dina personuppgifter som är kopplade till Omniway raderas två år efter avslutade studier.
I samband med betygsättning under utbildningen hanterar vi följande personuppgifter om dig:
Mottagare av personuppgifter: Undervisande medarbetare och konsulter samt Omniway AB som är leverantör av tjänsten som betygen hanteras i. Uppgifterna behandlas inom EU/EES.
Rättslig grund: Myndighetsutövning, betygsättning i enlighet med 2 kap. 10 – 11 §§ Förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
Bevarande tid: Betygsammanställning bevaras i två år efter att beslutet om att utbildningen får ingå i yrkeshögskolan har upphört.
Beroende på din utbildningsform kan det finnas rättsliga krav på verksamheten att dokumentera deltagarnas närvaro i verksamheten. Vid utbildning på plats används registrering av närvaro för säkerhetsändamål, exempelvis vid brandrutiner, samt för att säkerställa deltagande. Vid digital utbildning på distans sker automatisk närvaroregistrering via Microsoft Teams. I samband med registrering av närvaro behandlar vi följande uppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Uppgifterna delas med hemkommun och i vissa fall med myndigheter i enlighet med lagkrav. Personuppgifterna kan behandlas av undervisande personal, konsulter och leverantörer som hjälper oss att administrera och genomföra utbildningen. Vi samarbetar även med flera personuppgiftsbiträden, som hanterar information för vår räkning:
Rättslig grund: Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter vid närvaro- och frånvarohantering är rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR när det finns lagkrav, såsom Skollagen (2010:800), Förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan och Studiestödslagen (1999:1395). I de fall närvarohanteringen sker som en del av en utbildningsuppgift av allmänt intresse, grundas behandlingen på artikel 6.1 e i GDPR.
Bevarande tid: Personuppgifterna bevaras upp till 2 år efter avslutad utbildning, i enlighet med rådande arkiveringsplan (Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb).
Efter att du är klar med din utbildning hos oss genomförs en kursutvärdering för att följa upp hur du upplevt utbildningen vilket är ett krav enligt lag. I samband med detta behandlas följande uppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Leverantör som tillhandahåller formulär, Myndigheten för Yrkeshögskolan samt personal som ansvarar för utvärderingen.
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse, 4 kap. 10 § förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
Bevarande tid: Underlaget bevaras i enlighet med arkiveringsplan (Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb), i två år efter att beslutet om att utbildningen får ingå i yrkeshögskolan har upphört.
Under vissa förutsättningar kan du ha rätt till särskilt pedagogiskt stöd eller anpassningar. Om du har det behandlar vi följande personuppgifter om dig:
Mottagare av personuppgifter: Undervisande medarbetare eller konsult samt leverantör av system för underlaget:
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse, utbildningsanordnare ska säkerställa att de studeranden som behöver särskilt pedagogiskt stöd får det enligt 2 kap. 3 § förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.
Bevarande tid: Dokumentation avseende extra anpassningar bevaras i 2 år efter avslutad utbildning i enlighet med arkiveringsplan (Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb).
När du går i yrkeshögskolan gör du lärande i arbete, så kallad LIA. I samband med det behandlar vi följande uppgifter om dig:
Mottagare av personuppgifter: LIA/APL-plats, undervisande personal eller konsult, leverantör av system där uppgifterna behandlas:
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse, utbildningsanordnare ska säkerställa att det finns LIA-platser enligt 2 kap. 3 § förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
Bevarande tid: Bedömningsunderlaget och samarbetsavtal för LIA bevaras två år efter att beslutet om att utbildningen får ingå i yrkeshögskolan har upphört, kontrakt med APL-platsen gallras 2 år efter avslutat utbildning.
De typer av personuppgifter som skolan kan hantera för sitt systematiska kvalitetsarbete i syfte att planera, följa upp, analysera, dokumentera och utveckla utbildningen är följande:
Mottagare av personuppgifter: Personuppgifterna samlas in direkt från den studerande och kan hanteras av olika roller inom organisationen, såsom utbildningsledare, regionchefer, kvalitetsansvariga, utbildare samt bolags- och koncernledning. Dessutom kan uppgifterna behandlas av vår tjänsteleverantör Microsoft Ireland, som tillhandahåller de administrativa systemen SharePoint och Teams, där informationen lagras och hanteras.
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse, bedriva systematiskt kvalitetsarbete 4 kap. 2 § förordning (2009:130) om yrkeshögskolan.
Bevarande tid: I enlighet med AcadeMedias arkiveringsrutiner beroende på typ av underlag. För vidare information, vänligen se Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb.
Vi gör studiedokumentation av olika syften men bland annat för att rekvirera statsbidrag till vår verksamhet och rapportera till MYH. I samband med detta behandlas följande personuppgifter om dig:
Mottagare av personuppgifter: Omniway AB för studiedokumentation, inklusive administration av studier och betygsregistrering. För rekvirering av medel och rapportering till Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) används deras system MYH (Mina sidor). Omniway hanterar intern skoladministration, medan MYH-systemet används för extern rapportering.
Rättslig grund: Allmänt intresse, bedriva yrkeshögskola och söka finansiering för den genom statsbidrag i enlighet med 5 kap. 1 § förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.
Bevarande tid: MYH ansvarar för sin del av behandlingen, Academedia bevarar uppgifterna i enlighet med arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb beroende på typ av underlag.
Om du studerar hos oss och har studiemedel från CSN lämnar vi ut följande personuppgifter om dig då det finns en uppgiftsskyldighet för läroanstalter i lag:
Mottagare av personuppgifter: CSN, leverantör av det system vi hämtar uppgifterna från vilket i vårt fall är Omniway AB.
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse, uppgiftsskyldighet för läroanstalter 6 kap. 9 § studiestödsförordningen (2000:655).
Bevarande tid: CSN är personuppgiftsansvarig och hanterar de uppgifter vi lämnar enligt sina arkiveringsrutiner. Vi överför uppgifter till CSN via deras digitala system i enlighet med gällande regelverk och krav.
Vi sparar underlagen innan överföring till CSN enligt vår arkiveringsplan, där lagringstiden varierar beroende på typ av underlag. För mer information om våra arkiveringsrutiner, se Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb.
Vid arbete med marknadsföring använder vi CRM-systemet Upsales för hantering av företagskontakter och alumni-nätverk. Personuppgifter behandlas endast efter lämnat samtycke och omfattar i så fall följande uppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Anställda inom marknadsavdelningen för de aktuella varumärkena samt leverantören Upsales. Personuppgifterna behandlas som standard inom EU/EES. Om uppgifter överförs till ett tredjeland utanför EU/EES, sker det i enlighet med GDPR:s krav och baseras på standardavtalsklausuler (SCCs) för att säkerställa en adekvat skyddsnivå.
Rättslig grund: Samtycke.
Bevarande tid: Personuppgifterna bevaras så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål för vilka de samlats in, eller tills samtycket återkallas. Om du inte längre önskar att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, kan du när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgifter som inte längre är relevanta eller nödvändiga för ändamålet raderas eller anonymiseras. Som längst bevaras dina uppgifter i upp till fem (5) år från det senaste interaktionen, om inte annat anges eller om det krävs enligt lag.
Som deltagare i våra verksamheter kan du samtycka till att skolan fotar, filmar, och/eller spelar in ljud där dina personuppgifter förekommer, som skolan sedan kan använda i marknadsföring och informationsutskick.
Om du lämnat ditt samtycke till att vara med på bild, film och ljud som vi publicerar på våra sociala medier, t ex Instagram och Facebook, så behandlas dina personuppgifter där. När du skrev under samtyckesblanketten fick du information om förutsättningarna för publiceringen och vad samtycket gäller, samma information återges här.
När vi använder material innehållande personuppgifter inom våra verksamheter, ska det ske med beaktande av dataskyddsförordningen (GDPR). För att få fotografera, filma, spela in ljud eller skriva om elever och sprida materialet internt eller i marknadsföringssyfte, behövs samtycke.
Intern information och marknadsföring
Skolan är både en del av Plushögskolan AB och AcadeMedia-koncernen. Ibland skapas och används material (bilder/filmer/ljud) i skolmiljö- eller sammanhang med medverkande deltagare i kompetensutvecklande syfte, exempelvis vid utbildning för medarbetare. För att få lov att skapa och publicera material internt där deltagare medverkar, behöver vi ditt samtycke. Materialet kommer som längst publiceras i tre år. Ifall samtycke givits kommer deltagaren och eventuell vårdnadshavare inte att informeras inför varje publiceringstillfälle.
Extern information och marknadsföring
För att fotografera, filma och/eller spela in eleven i skolmiljö eller undervisningssammanhang och därefter publicera eller sprida materialet i marknadsföringssyfte (t.ex. i sociala medier, visning vid öppet hus eller annonskampanjer) behöver vi ditt samtycke. Ifall samtycke givits kommer deltagare och eventuell vårdnadshavare inte att informeras inför varje publiceringstillfälle. Bilderna kommer som längst att vara publicerade i tre år.
Återkalla samtycke
Du kan alltid återkalla ditt samtycke genom att mejla eller genom att kontakta personalen på skolan, du behöver inte motivera varför. Ett tillbakadraget samtycke betyder dock inte att tidigare publiceringar blir olagliga, eftersom samtycket var giltigt under perioden som de publicerades.
Vid publiceringen behandlas följande personuppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Personuppgifter kan delas med allmänheten och följare på våra sociala mediekanaler, samt med de leverantörer som tillhandahåller plattformarna där material publiceras. Vissa av våra verksamheter använder det digitala verktyget Scrive för att signera samtyckesblanketter. När detta sker delas personuppgifter inom systemet för att möjliggöra signeringsprocessen. Vid användning av Metas tjänster (t.ex. Facebook och Instagram) samt LinkedIn kan personuppgifter exponeras och/eller överföras till USA. Denna överföring sker med stöd av artikel 45 i GDPR, baserat på ett adekvansbeslut som säkerställer en tillräcklig skyddsnivå för personuppgifter.
Rättslig grund: Samtycke, återkallande av samtycke kan ske genom att kontakta skola.
Bevarande tid: När tre år har passerat, eller om samtycket tas tillbaka, kommer materialet tas bort från vårt arkiv och från platser där det har publicerats. Kontakta berörd skola om du har frågor om när uppgifterna kommer raderas.
Ansökan till våra SFI eller Komvux utbildningar sker genom din hemkommun, från dem får vi sedan uppgifter om dig som vi behandlar för att kunna hantera din ansökan och möjliggöra studier hos oss.
Uppgifter vi behandlar om dig i samband med en ansökan är:
Om du har skyddad identitet och vill göra en ansökan behöver du kontakta Anna-Karin Forssén (anna-karin.forssen@academedia.se), chef för antagningsenheten på AcadeMedia. Kontakta henne med den e-postadress du vill använda i din ansökan.
Mottagare av personuppgifter: Personuppgifterna behandlas av personal som arbetar med antagning inom bolaget, undervisande personal samt av vår tjänsteleverantör Learnpoint AB.
Rättslig grund: Allmänt intresse, hantera ansökan till Komvux och SFI i enlighet med 20 kap. 13, 18, 21-22, 33 §§ (2010:800).
Bevarande tid: Personuppgifterna bevaras i enlighet med vår arkiveringsplan, där lagringstiden varierar beroende på typen av underlag. För detaljerad information om specifika bevarandetider, vänligen kontakta oss direkt eller besök vår medarbetarwebb.
Plushögskolan AB med tillhörande varumärken använder olika digitala system, plattformar och tjänster för att genomföra våra utbildningar och studieadministration under och efter studietiden.
De personuppgifter vi behandlar om dig under en utbildning i dessa tjänster och verktyg är:
Om du lånar en dator av skolan under studietiden kommer vi även att behandla datornamn och IP-adress, då vi för ett register över utlånade datorer (VAM) samt använder antivirusprogram (Windows Defender) för att skydda klienterna mot skadlig kod och intrång. Uppgifterna gallras när behov inte längre föreligger (max 5 år).
Uppgifterna tillhandahålls av dig i samband med din ansökan, under din studietid eller samlas in och registreras av oss under utbildningens gång.
Mottagare av personuppgifter: Vi delar dina uppgifter med myndigheter när vi har en rättslig skyldighet att göra det, exempelvis till Myndigheten för yrkeshögskolan, CSN och SCB. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till obehörig tredje part om vi inte har en skyldighet enligt lag eller domstolsbeslut att göra så. Dina personuppgifter kan behandlas av våra leverantörer och personuppgiftsbiträden, som hanterar information åt oss:
Vilka ytterligare tjänster som används kan variera beroende på utbildning. Kontakta din utbildningsanordnare om du vill veta mer om specifika tjänster.
Digitala signeringstjänster: Vissa av våra verksamheter använder även Scrive för digital signering av avtal. När detta sker delas dina personuppgifter med Scrive för att möjliggöra signeringsprocessen.
Ekonomisk uppföljning: För att skolan ska kunna följa upp sin ekonomi kan dina personuppgifter också hanteras av skolledningen, businesscontrollers och revisorer.
Rättslig grund: Bedriva utbildning inom Komvux och SFI i enlighet med 20 kap. Skollagen 2010:800.
Bevarande tid: Vi bevarar generellt sett dina personuppgifter under tiden du är inskriven i vår verksamhet och gallrar därefter.
Om du vill behålla material som finns i lärplattformen efter avslutad utbildning rekommenderar vi att du för över det till ett privat konto eller egen lagringsplats innan utbildningens slut. Ditt användarkonto inaktiveras efter avslutad utbildning och du har då inte längre möjlighet att logga in i lärplattformen. Dina personuppgifter som är kopplade till Omniway raderas två år efter avslutade studier.
Beroende på din utbildningsform kan det finnas rättsliga krav på verksamheten att dokumentera deltagarnas närvaro i verksamheten. Vid utbildning på plats används registrering av närvaro för säkerhetsändamål, exempelvis vid brandrutiner, samt för att säkerställa deltagande. Vid digital utbildning på distans sker automatisk närvaroregistrering via Microsoft Teams. I samband med registrering av närvaro behandlar vi följande uppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Uppgifterna delas med hemkommun och i vissa fall med myndigheter i enlighet med lagkrav. Personuppgifterna kan behandlas av undervisande personal, konsulter och leverantörer som hjälper oss att administrera och genomföra utbildningen. Vi samarbetar även med flera personuppgiftsbiträden, som hanterar information för vår räkning:
Rättslig grund: Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter vid närvaro- och frånvarohantering är rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR när det finns lagkrav, såsom Skollagen (2010:800), Förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan och Studiestödslagen (1999:1395). I de fall närvarohanteringen sker som en del av en utbildningsuppgift av allmänt intresse, grundas behandlingen på artikel 6.1 e i GDPR.
Bevarande tid: Personuppgifterna bevaras bevaras max 2år efter avslutad utbildning, i enlighet med rådande arkiveringsplan (Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb).
Under vissa förutsättningar kan du ha rätt till särskilt stöd när du läser vuxenutbildning, SFI eller Komvux. Om du har det kommer vi behandla följande personuppgifter om dig för att kunna ge dig det stöd du har rätt till:
Mottagare av personuppgifter: Leverantör av system som uppgifterna hanteras i, eventuellt hemkommun
Rättslig grund: Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter vid hantering av särskilt stöd inom SFI och Komvux grundas på rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i GDPR samt, vid behandling av känsliga personuppgifter, artikel 9.2 g i GDPR med stöd av gällande lagstiftning.
Behandlingen sker i enlighet med Skollagen (2010:800), 3 kap. 6 §, där det framgår att elever inom vuxenutbildning har rätt till särskilt stöd om det behövs för att tillgodogöra sig utbildningen. Vidare kan behandling av uppgifter om hälsa (t.ex. diagnoser) motiveras av allmänt intresse enligt artikel 9.2 g i GDPR, då det är nödvändigt för att uppfylla lagstadgade skyldigheter inom utbildningsväsendet.
Bevarande tid: 2 år efter avslutad utbildning i enlighet med arkiveringsplan Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb.
De typer av personuppgifter som skolan kan hantera för sitt systematiska kvalitetsarbete är följande:
Personuppgifterna kommer ifrån den studerande själv och kan hanteras av utbildningsledare, regionchefer, kvalitetsansvariga, utbildare och bolags- eller koncernledning.
Mottagare av personuppgifter: Microsoft Ireland som tillhandahåller våra administrativa system, såsom SharePoint och Teams. Vid användning av Microsofts tjänster kan uppgifter exponeras och/eller överförs personuppgifter till USA baserat på art. 45 GDPR adekvansbeslut.
Rättslig grund: Rättslig förpliktelse, krav på kvalitetsarbete 4 kap. 3-6 §§ skollagen (2010:800).
Bevarande tid: Personuppgifterna bevaras i enlighet med vår arkiveringsplan, där lagringstiden varierar beroende på typen av underlag. För detaljerad information om specifika bevarandetider, vänligen kontakta oss direkt eller besök vår medarbetarwebb.
Vi bedriver vår vuxenutbildning, Komvux och SFI, på uppdrag av din hemkommun. Det innebär att hemkommunen finansierar din utbildning och att vi behandlar vissa personuppgifter för att kunna administrera och fakturera utbildningen.
För att säkerställa korrekt ekonomisk hantering och uppföljning registrerar och behandlar vi information i våra ekonomi- och faktureringssystem. Detta görs i enlighet med gällande bokföringsregler och redovisningskrav. De personuppgifter som kan behandlas inkluderar:
Mottagare av personuppgifter: Hemkommunen samt leverantören av våra ekonomi- och faktureringssystem, som hanterar uppgifterna enligt avtal och gällande lagstiftning.
Rättslig grund: Redovisningsrättsliga förpliktelser enligt 7 kap. 1–2 §§ Bokföringslagen (1999:1078).
Bevarande tid: Ekonomiunderlag bevaras i 7 år i enlighet med 7 kap. 1–2 §§ Bokföringslagen (1999:1078). För mer information om hur vi hanterar ekonomiska uppgifter, vänligen besök vår medarbetarwebb eller kontakta oss direkt.
Om du studerar hos oss och har studiemedel från CSN, är vi skyldiga att lämna ut vissa personuppgifter enligt lag. Denna uppgiftsskyldighet innebär att vi rapporterar följande uppgifter till CSN:
Mottagare av personuppgifter:
Vi överför uppgifterna till CSN via deras digitala system i enlighet med gällande regelverk. Uppgifterna hämtas och hanteras i vårt administrativa system Omniway, som tillhandahålls av Omniway AB.
Rättslig grund: Behandlingen sker med stöd av rättslig förpliktelse, enligt 6 kap. 9 § Studiestödsförordningen (2000:655), som fastslår att läroanstalter har en skyldighet att rapportera till CSN.
Bevarande tid: CSN är personuppgiftsansvarig för de uppgifter vi lämnar och följer sina arkiveringsrutiner. Vi sparar underlaget hos oss enligt vår arkiveringsplan, där lagringstiden varierar beroende på typ av underlag. För mer information om bevarandetider, se Arkiveringsplan – AcadeMedia medarbetarwebb.
När vi arbetar med vår marknadsföring används CRM-system för företagskontakter och som alumni-nätverk. Personuppgifter behandlas endast vid lämnat samtycke och i så fall följande uppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Anställda inom Plushögskolan AB samt leverantören Upsales. Personuppgifterna behandlas som standard inom EU/EES. Om uppgifter överförs till ett tredjeland utanför EU/EES, sker det i enlighet med GDPR:s krav och baseras på standardavtalsklausuler (SCCs) för att säkerställa en adekvat skyddsnivå.
Rättslig grund: Samtycke.
Bevarande tid: Bevarande tid: Personuppgifterna bevaras så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de ändamål för vilka de samlats in, eller tills samtycket återkallas. Om du inte längre önskar att dina uppgifter behandlas för marknadsföringsändamål, kan du när som helst återkalla ditt samtycke. Personuppgifter som inte längre är relevanta eller nödvändiga för ändamålet raderas eller anonymiseras. Som längst bevaras dina uppgifter i upp till fem (5) år från det senaste interaktionen, om inte annat anges eller om det krävs enligt lag.
Som deltagare i våra verksamheter kan du samtycka till att skolan fotar, filmar, och/eller spelar in ljud där dina personuppgifter förekommer som skolan sedan kan använda i marknadsföring och informationsutskick.
Om du lämnat ditt samtycke till att vara med på bilder, filmer och ljud som vi publicerar på våra sociala medier, t ex Instagram och Facebook så behandlas även dina personuppgifter där. När du skrev under samtyckesblanketten fick du information om förutsättningarna för publiceringen och vad samtycket gäller, samma information finns samlad här.
När vi använder material innehållande personuppgifter inom våra verksamheter, ska det ske med beaktande av dataskyddsförordningen (GDPR). För att få fotografera, filma, spela in ljud eller skriva om elever och sprida materialet internt eller i marknadsföringssyfte, behövs samtycke.
Intern information och marknadsföring
Skolan är både en del av Plushögskolan AB och AcadeMedia-koncernen. Ibland skapas och används material (bilder/filmer/ljud) i skolmiljö- eller sammanhang med medverkande deltagare i kompetensutvecklande syfte, exempelvis vid utbildning för medarbetare. För att få lov att skapa och publicera material internt där deltagare medverkar, behöver vi ditt samtycke. Materialet kommer som längst publiceras i tre år. Ifall samtycke givits kommer deltagaren och eventuell vårdnadshavare inte att informeras inför varje publiceringstillfälle.
Extern information och marknadsföring
För att fotografera, filma och/eller spela in eleven i skolmiljö eller undervisningssammanhang och därefter publicera eller sprida materialet i marknadsföringssyfte (t.ex. i sociala medier, visning vid öppet hus eller annonskampanjer) behöver vi ditt samtycke. Ifall samtycke givits kommer deltagare och eventuell vårdnadshavare inte att informeras inför varje publiceringstillfälle. Bilderna kommer som längst att vara publicerade i tre år.
Återkalla samtycke
Du kan alltid återkalla ditt samtycke genom att mejla eller genom att kontakta personalen på skolan, du behöver inte motivera varför. Ett tillbakadraget samtycke betyder dock inte att tidigare publiceringar blir olagliga, eftersom samtycket var giltigt under perioden som de publicerades.
Vid publiceringen behandlas följande personuppgifter:
Mottagare av personuppgifter: Allmänhet och följare av våra sociala medier, leverantör av tjänsterna där materialet publiceras. Vissa av våra verksamheter använder ett digitalt verktyg för signering av samtyckesblanketter då delas det med detta vilket är Scrive. Allmänhet och följare av våra sociala medier, leverantörer av tjänsterna som används. Vid användning av Meta:s tjänster samt Linkedin exponeras och/eller överförs personuppgifter till USA baserat på art. 45 GDPR adekvansbeslut.
Rättslig grund: Samtycke, återkallande av samtycke kan ske genom att kontakta skola.
Bevarande tid: När tre år har passerat, eller om samtycket tas tillbaks, kommer materialet tas bort från vårt arkiv och från platser där det har publicerats. Om du har frågor om när uppgifterna kommer raderas kontakta skolan.
Plushögskolan AB med tillhörande varumärken bedriver företagsutbildningar för både enskilda individer, grupper och större företag. Utbildningarna erbjuds både på distans och på plats i olika delar av Sverige. Om du deltar i en av våra företagsutbildningar behandlar vi följande personuppgifter för att kunna administrera och genomföra utbildningen:
Mottagare av personuppgifter: Dina personuppgifter kan delas med anställda inom företagsutbildningar samt med leverantörer av de digitala system och tjänster som används för att genomföra utbildningen:
Vilka ytterligare tjänster som används kan variera beroende på utbildning. Kontakta din utbildningsanordnare om du vill veta mer om specifika tjänster.
Rättslig grund: Behandlingen av dina personuppgifter grundas på avtal om utbildningen tecknas direkt med dig som individ. Om avtalet i stället ingås med din arbetsgivare, grundas behandlingen på en intresseavvägning där vårt berättigade intresse är att genomföra utbildningen och administrera deltagandet.
Bevarande tid: Personuppgifter bevaras enligt det avtal som gäller för utbildningen, eller i högst 2 år efter avslutad utbildning. För mer information om specifika bevarandetider, vänligen kontakta skolan.
Cookies är små textfiler som samlar in och lagrar information om ditt besök på en webbplats i din webbläsare. Plushögskolan AB med tillhörande varumärken använder cookies för att samla in information som gör det möjligt att erbjuda anpassad funktionalitet, samla in besöksstatistik, vidareutveckla våra webbsidor och möjliggöra personifierad marknadsföring. Vi använder kryptering på våra webbsidor och informationen som samlas in är skyddad.
Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse och för att anpassa innehåll och annonser. Cookies delas in i kategorier beroende på deras funktion och lagringstid:
Du har möjlighet att välja om du vill acceptera alla cookies, enbart vissa kategorier eller endast de som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. All användning av cookies som inte är strikt nödvändiga sker enbart med ditt uttryckliga samtycke. Du kan när som helst ändra dina inställningar eller återkalla ditt samtycke.
Typer av cookies som används:
Internationell dataöverföring:
Vissa av de cookies som används för marknadsföring kan innebära överföring av personuppgifter till länder utanför EU/EES. Vi säkerställer en adekvat skyddsnivå genom standardavtalsklausuler (SCCs) som är godkända av EU-kommissionen.
Genom att godkänna vår användning av cookies samtycker du till den beskrivna behandlingen av dina personuppgifter.
För att skapa en trygg miljö online förbehåller sig Plushögskolan AB, med tillhörande varumärken, rätten att ta bort innehåll som strider mot vår policy. Det kan vara innehåll av sådan karaktär som inte håller sig till ämnet, marknadsför annan verksamhet, kan anses stötande eller kränkande, inte är i linje med verksamhetens värdegrund, bryter mot dataskyddsförordningen (GDPR) eller på något annat sätt är brottsligt.
Om en person vid enstaka tillfälle bryter mot policyn och/eller gruppreglerna kommer eventuellt postat innehåll att tas bort. Om en person upprepade gånger bryter mot policyn kommer den att stängas av från sidan.
Tänk på att aldrig lämna ifrån dig personliga uppgifter i sociala medier, varken i flöden, grupper, kommentarsfält eller chattfunktioner.
Våra yrkeshögskolor har något för alla! Välj mellan allt ifrån teknik, IT och samhällsbyggnad till ekonomi, sälj och projektledning eller vård och omsorg. Program och kurser som förverkligar dina yrkesdrömmar.